Wednesday 3 February 2016

Knight

"Kau dah kenapa?"

Mata DN masih tetap terlekap pada dirinya. Haru jugak budak ni, aku salah cakap ke apa. Apa aku cakap tadi? Hah aku lagi haru, apa aku cakap tadi?

"Gila." DN menggeleng kepala sambil memandang Q'd. "Sah psikik".

"Hoi hoi apa kau merepek ni? Salah makan ubat ke? Ke tak makan ubat lagi ni? Nak aku belikan ubat tak ni?"

Risau Q'd dengan kelakuan DN. Budak ni bukan boleh. Kalau merapu sampai ke sudah, balik rumah nanti entah tetiba whatsapp merengek ada je tak kena.

Haihh. DN, DN. Q'd menggeleng sendiri tanpa sedar. Memang kebiasaannya macam tu lah bila DN dah muncul mood merapu dia.

"Kau ingat eh semua tu? Gila la. Aku je lupa."

Tergelak DN bila Q'd keluarkan semua fakta tentang diri dia yang dia sendiri dah lupa. Gila.

"Q'd, kau dah macam buku sejarah hidup aku doh! Scary pun ada aku dengan kau. Hahaha..."

Tapi, scary scary pun. Aku terharu. Huwaaaa, why you make me so terharu why why? Hahaha DN dah start dah dia punya drama queen. Dalam kepala entah berapa imaginasi berjela menunggu untuk diolah.

"Aku tahu kau terharu." Sambung Q'd. "And aku tahu time span memory kau tu singkat sangat, tak sampai 30 seconds pun kan? Haihh."

Q'd menggeleng kepala dengan keluhan yang dibuat buat.

"Hoi! Campak kau kelaut nak? Sesedap rasa seenak bicara je cakap time span memory aku singkat." Marah DN. "Tapi hmm betul lah tu, hahahaha."

Gelak DN tak dapat ditahan, haruuuuu. Dua kepala ni bila berlaga, entah apa apa jadi. Sindir menyindir tu dah jadi makanan ruji dalam perbualan dyorg. Tapi tu lah yang bestnya tak pernah lak nak rasa terkecil terbesar terkembang hati ke apa.

"Q'd."

"Hmm? Apa dia?"

"Hmm."

"Apa?"

"Emm."

"Eh budak ni, nak apa?"

"Kan best kalau kau ni abang aku."

Ek ena betullah budak DN ni dah masuk mode merapu dia.

"Tak nak aku jadi abang kau. Asyik dengar kau merengek tiap hari, silap haribulan kena pakai hearing aid."

"Sampainya hatiiiiii." DN acah menjauh hati.

"Sampai je. Tu sampai dah, nampak tak?" Sambil jari telunjuk Q'd menghala pada dada nya. "Nampak tak?"

"Kau ni kan, eh geram pulak aku. Best apa kalau kau jadi abang aku. Kebajikan terjaga, jangan risau." DN mengenyitkan mata sambil membuat gaya ala fighting drama korea.

"Tadi cakap nak campak aku kelaut lepastu sekarang sembang cakap kebajikan terjaga? Are you serious DN?" Q'd membawa matanya ke langit. Sah budak ni.

"Alaaa, aku gurau je pun."

Merapu dia tak boleh stop.

Q'd dengan DN ni kalau jumpa, berbual memang kelaut. Tak nampak end point, starting point dengan turning point perbualan dyorg. Kalau orang masuk conversation dyorg pun confirm sesat tak jumpa jalan keluar.

"Tapi serious la Q'd, kan best kalau kau jadi abang aku."

Mata ditala ke padang bertentangan dengan tempat lepak mereka berdua.

"Aku rasa, selain Dia dengan Pa'e. Kau antara orang yang faham aku. Kot ke kau acah acah buat faham dengan aku tu tak tau la."

Q'd mengalih pandang ke DN. Muka DN tidak beriak, tak pasti apa yang sedang dirasakan si DN. Dia menunggu DN menghabiskan ayatnya.

"Kan best kalau kita sama uni. Boleh aku ajak kau sembang sampai kelaut. Penat doh."

Penat? Q'd tersenyum. Faham akan pengertian kosa kata penat DN kawan sengetnya itu.

"Kalau aku sama uni dengan kau then kita sembang sampai kelaut, time bilanya kau nak study? Aku takde je dah susah nak study, ni lagi aku sama uni. Haruuu."

Q'd dah terbawa dengan imaginasi. Kalau betul mereka berdua satu uni? Haru. Haru.

"Heh? Hailoh hailoh. Yela nasib baik kita tak sama uni. Hmm."

"Apa dia kau ni DN?"

"Aku jumpa dia haritu."

"Dia?"

"Dia."

"O.....kay, dekat mana? Apa dia buat sampai kau masuk mode drama queen petang ni?"

"Dekat Mpark, masa aku sight-seeing tengok bebudak sakan main roller blade. Takde buat apa."

Acah konon nak tenangkan fikiran hari tu tapi makin serabut adalah. Mindanya kembali pada kejadian minggu lepas. Dia. Entah dah berapa bulan tak bertegur. Dua dua senyap guna bahasa mata bila jumpa. Heh? Memang aku belajar lah bahasa mata dekat sekolah dulu. Dalam banyak banyak orang dekat Mpark tu kenapa lah boleh pulak jumpa.

"Haihh." DN membetulkan letak tudungnya. Dah macam burung woodpecker je tajam ke depan tudung si DN.

"O..kay, sebab dia takde buat apa apa lah kau jadi macam ni?"

Q'd menahan gelak. DN sedar akan perubahan riak muka Q'd.

"Kau kan. Hahaha. Kot la? Bila kau tanya ni, aku pun baru nak terfikir kenapa. Cell cell otak kurang berfungsi kebelakangan ni. Hmm."

"Dah dah, jangan mengeluh. Tak elok."

Tapi kenapa dia? Ke aku je banyak fikir? Ke macam mana? Ke? Kepak kepung kepak kepung. Gahahaha. Parah kau ni DN. Halahhh, apa ni. Huwaaaa aku tak faham aku.

Q'd berkerut melihat DN tersenyum sendiri. Dah pulak budak ni. Tadi kemain mode sedih frust macam kena reject dengan S.Y kesayangan dia tu, ni dah mode senyum angau dah kenapa?

"Hoi! Apa ke senyum sorang sorang. Makruh tahu?"

"Oh mak kau! Qairul Dani Bin Mohd Isa. Aku wing guard laviosa kau baru tahu. Janganlah sergah macam tu, nasib takde sakit jantung ke apa." DN mengurut dadanya. Tersedar dari lamunan dek penangan sergahan Q'd. Malu sendiri, confirm kantoi senyum sendiri. Ah lantak! Q'd je pun.

"Nur Dianne Binti Shahril, dah awak tu tersengih sorang sorang macam apa. Saya ni niat baik nak bawak awak balik ke alam nyata. Ada faham? Dah. Jom."

"Pergi mana?"

"Coolblog." Q'd berdiri dari tempat duduk. Dia mengatur langkah ke arah keretanya.

DN refleks berdiri. "Serius? Yeahhh! Sayang aku kat kau naik satu anak tangga harini!"

Q'd menggeleng. Senangnya lahai si DN ni sayang kat orang, siap label berapa anak tangga. Kalau aku ni agak dah sampai anak tangga ke berapa?

"Q'd, betullah."

Mereka berdua mengatur langkah ke arah kereta honda civic putih di balik pohon.

"Apa yang betul?" Q'd berkerut melihat DN.

"Betullah best kalau kau jadi abang aku. Hee." DN tersenyum pada Q'd. Rasa macam ada abang betul.

"Yelah DN, yelah. Penat aku layan kau ni, Sampai sabtu depan pun tak habis."

"Coolblog dua kak. Chocolate pearl. Eh, saya nak coffee." Q'd segera membuat order di kaunter.

"Kak, tengok dia ni." DN menala hujung bibirnya ke arah Q'd.

Dah sudah. Jadi jadi la tu DN oii. Dengan akak kaunter ni pun kau nak buat kawan ke?

Kakak kaunter tu berkerut.

"Dia ni knight saya. Ngee..."

DN!! Haru budak ni.


No comments:

Post a Comment